Comunicare ANAT, tichete de vacanta

Ca răspuns la adresa Dvs. nr. 1510 din 16.04.2009, in urma adresei formulate de ANAT, cu nr. 242 din data de 31.03.2009, va comunicam punctul oficial de vedere al Patronatului ANAT .

1. ANAT este o asociaţie de agenţi economici direct interesata in orice problema legata de activitatea generala a membrilor săi , aşa cum este formulat dreptul de asociere in Ordonanţa Nr. 26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile aprobată prin Legea Nr. 246/2005.

Orice Asociatie / Patronat / Federatie va milita in favoarea intereselor si drepturilor membrilor sai, mai ales in situatii care privesc prevederi legislative care afecteaza in mod direct activitatea agentiilor de turism, asa cum este si Legea Tichetelor de vacanta (OUG 8/2009).
Ca atare, intrucat ANAT a fost intiatorul acestei Legi, Patronatul nostru este direct implicat in stabilirea sau modificarea normelor metodologice care reglementeaza aceasta lege.


In conditii similare, Patronatul militeaza pentru prevederi fiscale aplicabile la modul general agentiilor de turism, pentru prevederi de clasificare / licentiere specifice activitatii agentiilor de turism, pentru prevederi legislative ce tin de Protectia Consumatorului, pentru prevederi legate de relatia cu companiile aeriene, etc.
Activitatea de lobby si advocacy – perfect legala si practicata in toata lumea  presupune exact acest demers: apararea intereselor unor sectoare de activitate, blocarea sau promovarea unor reglementari care afecteaza activitatea anumitor domenii de activitate.
Va precizam, totusi, ca Asociatia nu intervine in relatiile contractuale individuale ale agentiilor de turism, ci se implica in conditii generale de desfasurare a activitatii agentiilor de turism in Romania, analizeaza, dezbate, atentioneaza asupra unor reglementari sau practici ce pot afecta existenta agentiilor de turism, deci isi onoreaza cu precizie rolul pe care o Asociatie il are, conform
Ordonanţa Nr. 26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile.

2. In legatura cu precizarea Dumneavoastra conform careia guvernul a adoptat aceasta interventie de limitare a comisionului agentiilor de turism pe considerentul crizei economice si financiare existente la nivel global , ne intrebam de ce guvernul nu ia in considerare aceleasi argumente si in cazul limitarii comisionului celorlati agenti economici implicati in mod direct in lantul comercializarii si utilizarii tichetelor de vacanta – structurile de primire turistica (hoteluri, vile etc), trasportatori, organizatori de evenimente si agrement, emitentii de tichete de vacanta.

Din valoarea pachetului turistic comisionul agentiei are cea mai mica pondere, deci nici macar nu are sens motivatia ca se incearca limitarea pretului pachetului, atata timp cat el este construit din elemente al caror pret e liber stabilit pe piata de furnizorii de servicii.
Suntem surprinsi sa constatam ca institutia Consiliului Concurentei nu se autosesizeaza in acest caz, care, in opinia Patronatului ANAT, reprezinta o grava influentare a mediului concurential, intr-o piata care ar trebuie reglata independent, si nu prin constrangeri fiscale aplicate discretionar.
Aceeasi Lege a Concurentei Nr. 21/1996 pe care o invocati in argumentatia Dvs., si care permite Guvernului ca, " in situatii exceptionale, sa intervina, prin derogari de la Lege, in anumite sectoare economice determinate", ar trebui sa functioneze pe tot circuitul comercializarii tichetelor de vacanta, si nu doar in cazul agentiilor de turism .
3. Daca va referiti la "sectoare economice bine determinate" carora li se pot aplica aceste exceptii de la Legea Concurentei, va rugam sa ne precizati in ce masura si pe ce considerente apreciati ca agentiile de turism reprezinta un "sector economic determinat".
4. Va rugam sa reconsiderati pozitia conform careia Legea Tichetelor de vacanta este o lege cu caracter de protectie sociala, la fel cum nici Legea Tichetelor de masa sau adoptarea sa de catre angajatori nu a fost si nu poate fi considerata o masura cu caracter de protectie sociala.
Sistemul tichetelor de vacanta este practicat cu succes in tarile europene de peste 40 de ani, iar adoptarea aceste legi nu face decat sa aduca Romania in randul tarilor cu educatie turistica si care au adoptat programe care stimuleaza dezvoltarea turismului autohton .
ANAT a militat pentru adoptarea acestei Legi in urma cu 4 ani si a fost initiatorul ei, in conditiile inexistentei, la acea perioada, a unei crize care astazi ar trebui sa limiteze , dupa cum observam , numai veniturile agentiilor de turism, dupa cum observam, dar nu si pe cele ale celorlati agenti economici impicati pe piata turistica.

5. Va invitam sa observati ca, in fond, discutam de acelasi produs turistic / aceleasi servicii turistice, comercializate de o agentie de turism, numai ca ele ar urma sa fie achitate cu tichete de vacanta (cupoane) si nu prin alte metode de plata (cash, virament bancar, card de credit).
Din moment ce nu comercializam produse strategice pentru bugetul national, si nici produse a caror comericalizare e limitata prin lege (tigari, de exemplu), nu putem accepta diferentierea cu privire la modul de plata a acelora produse / servicii turistice.
Va rugam sa luati in considerare ca agentiile de turism nu pot oferi acelasi produs turistic cu doua preturi diferite – un pret daca se achita cash / virament / card, si alt pret daca se achita cu tichete de vacanta, un asemenea principiu nemaifiind practicat in nici un domeniu economic in Romania sau in Uniunea Europeana.

Prin analogie, si tichetele de masa sunt o forma de plata, care nu poate obliga la schimbarea marjelor practicate de magazin, cash & carry , hipermarket, restaurant, ceea ce ar fi absurd, imposibil de aplicat practic si ilegal.

In orice situatie, Patronatul ANAT isi rezerva dreptul legal de a sesiza toate institutiile publice abilitate – Parlamentul Romaniei , Curtea constitutionala, Institutia Presedintelui Romaniei, Uniunea Europeana, cat si ECTAA – Asociatia Europeana a Asociatiilor Agentiilor de Turism, in care ANAT este membru cu drepturi depline, asociatie care militeaza pentru drepturile membrilor Asociatiilor de turism ale tarilor membre ale E.U., in acelasi mod in care ANAT militeaza, in Romania pentru drepturile membrilor sai.

Totodata, ANAT va continua sa semnaleze in mass-media acesta problema – in care consideram ca este afectat in mod discretionar mediul concurential si va invitam sa va alaturati demersurilor noastre, in interesul protejarii si stimularii concurentei, pentru asigurarea unui mediu concurential normal – ceea ce este conform cu obiectivul declarat al Consiliului Concurentei, asa cum este prevazut in Legea Concurentei nr. 21 /1996, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2003.

In incheiere , ne exprimam speranta ca veti fi alaturi de demersul ANAT de a milita pentru eliminarea oricarei limitari a comisionului perceput de agentiile de turism si va solicitam adoptarea unui punct de vedere care sa nu incalce prevederile Legii Concurentei, si anume stabilirea unui mediu concurential liber pe piata, in conditiile neafectarii autonomiei comerciale a agentilor economici.

~ de administrator pe Mai 18, 2009.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: